Tájékoztatás a gyógyszer-felírás és kiadás aktuális szabályairól

Tisztelt Intézményvezető!
 
Az elmúlt időszakban jelentősen megnőtt az elektronikus vények aránya, amely így már meghaladja a felírt receptek 90 százalékát. A járványügyi veszélyhelyzetben is bizonyított az elektronikus egészségügyi rendszer, a több hónapon át tartó nagyobb terheléssel is megfelelően működött.
Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) biztosította elektronikus kommunikáció lehetővé tette a távoli vényfelírást, a leletek és beutalók elektronikus továbbítását, melyekért nem kellett külön bemenni a rendelőbe.
2020. július 1-jén léptek hatályba az eRecepttel kapcsolatos 44/2004 ESzCsM. miniszteri rendelet rendelkezései. Ezeket azonban az új, 2020. évi LVIII. törvény 84. § rendelkezései – a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről – részben felülírják.
 
A kialakult jogi helyzetben az eRecept alkalmazásával kapcsolatban az alábbi tájékoztatást nyújtjuk: 
 
A 44/2004 ESzCsM-rendelet alábbi rendelkezései 2020. július 1-jét követően is érvényesek: 

  • A felírási igazolást (FIG) továbbra is papír alapon lehet kiadni.
  • Nem kötelező, de nem is tilos a FIG-et a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) formavényére kiállítani, így akár egy fehér színű, A4-es papírra is ki lehet nyomtatni.
  • Csak akkor kell az orvosnak FIG-et kiállítania, ha a beteg azt külön kéri.
  • 14 év alatti személynek történő gyógyszerrendelés esetén mindig kötelező az orvosnak FIG-et papíralapon kiállítani.
  • Az orvosnak nem kell a kinyomtatott FIG-et aláírnia és lebélyegeznie, kivéve, ha a TAJ-szám helyett egy személyazonosító okmány számát használja a vény rendelésénél.
  • Érdemes ugyanakkor aláírni és bélyegezni, hiszen ha az EESZT elérhetetlen, akkor csak a szignóval és bélyegzővel ellátott FIG-re adható ki gyógyszer.
  • Bár a FIG-en csak egy terméket lehet feltüntetni, de például egy közös fejléccel (beteg, intézmény, és orvos adataival), egy A4-es papírlapon több termék felírási igazolását is el lehet helyezni a fent említett rendelet mellékletében szereplő kötelező adattartalommal.
  • A gyógyszertári kiadásnál a papíralapú FIG-et minden esetben vissza kell adni a betegnek/kiváltónak és jelölni kell rajta a termék kiadását, akkor is, ha a FIG NEAK-vényen van.
  • A más személy részére történő, egyszerűsített TAJ-alapú receptkiváltás megmarad, nem vonatkozik rá a veszélyhelyzet megszűnését követő 90 napos moratórium. 

A patikákban a következő időszakban többféle felírási igazolással lehet találkozni. A július elseje előtt kiállított eReceptek felírási igazolásai a vények lejáratának végéig továbbra is érvényesek maradnak. Ezeket idővel felválthatják azok a felírási igazolások, amelyeket nem a NEAK formavényére állítottak ki, vagyis például sima fehér, A4-es papírra nyomtattak.
 
Az egyszerűsített receptkiváltás megmarad, erre nem vonatkozik a veszélyhelyzet megszűnését követő 90 napos moratórium, vagyis TAJ-szám megadásával, továbbra is ki lehet váltani a gyógyszereket a patikában. A moratórium a telemedicina szolgáltatásokra vonatkozik, így például az orvosok nem írhatnak fel gyógyszert a telefonon vagy emailben jelentkező pácienseknek 2020. szeptember 17-e után.
 
A jelenlegi szabályok alapján a patika a gyógyszer kiadását követően már nem tarthatja meg a kinyomtatott felírási igazolást. Ezt a gyógyszerkiadás (expediálás) tényének rögzítését követően vissza kell adni a betegnek, vagy a kiváltó személynek. Javasolt a jelölést olyan formában megtenni, hogy a felírási igazoláson egyértelműen látható legyen az, hogy a beteg már kiváltotta a gyógyszert. A rendelet ugyan nem részletezi, hogy pontosan mit kell a felírási igazoláson jelezni, célszerű a „KIADVA” feliratot, a kiadás dátumával együtt feltüntetni.
 
A tájékoztatást a 2020. évi LVIII. törvény és a 2020. július 1-én automatikusan érvénybe lépett rendeleti változások alapján állítottuk össze. Amennyiben újabb vonatkozó jogszabályi változások jelennek meg, új tájékoztatót fogunk küldeni.
 

 
Üdvözlettel,
EESZT Üzemeltetés